Saturday, December 12, 2009

rumah yang tenang..mungkinkah di sini ketenangan abadiku??

di rumah..

kini di rumah..agak mengejutkan bila diri sendiri rasa selesa yang amat bila ada kat rumah..dulu, masa lepas tauliah tunggu grad rasa serabut semacam..pikir nak cari kerja..bila dah lepas grad tu sanggup tak balik rumah terus semata-mata nak cari kerja..sekarang setelah berhenti kerja dan duduk rumah- pergh..rasa ketenangan abadi duduk kat rumah..lagi-lagi bila rumah dah pasang internet...

lepas grad aku terus kerja- buat kerja yang senang nak dapat- kononnya sementara nak dapat kerja betul-betul, buat la apa yang patut..dalam masa yang sama apply punya apply segala kerja yang rasa sesuai dengan diri..2 bulan kerja jadi sales assistant..rasa macam life aku stuck..ye..langsung tak ada life..

kenapa aku cakap tak ada life..bayangkan- kerja 6 hari seminggu..cuti 1 hari- bukan pada hari minggu which mean antara hari isnin-jumaat..weekend tak ada cuti..sebulan sekali je boleh dapat cuti hujung minggu - itupun kena pilih sama hari sabtu atau ahad..then ada shift..shift pagi start 9 pagi hingga 6 petang dan shift petang start pukul 2-11 malam..

kalau ada hari penting macam perayaan ke- tempat tu akan bukak sampai 12 malam..so masuk kerja start 3-12 malam..rehat 1 jam..dan yang paling penting kerja tu adalah 100% kena berdiri dan layan customer..nama pun sales assistant..dan yang paling menyedihkan gaji yang dapat untuk basic adalah rm 750 tak termasuk OT..berbaloi ke?

ok..masa mula-mula masuk kerja tu dah rasa suck semacam sebab kena pakai uniform..aku dah lah sangat-sangat bencikan segala jenis uniform..tapi aku tak faham kenapa aku selalu end up dengan benda yang beruniform..like i said lah kan..

itu satu hal..sampai kat selling floor- jumpa dengan senior staff dia dah suruh aku buat kerja yang macam-macam, bila rasa aku dah boleh buat kerja,semua benda dia suruh aku buat dan dia lepak-lepak goyang kaki kat backroom makan keropok sambil hanger baju tidur..aku yang kat selling floor macam nak mati terkapai-kapai sorang-sorang layan customer..customer pulak jangan ceritala betapa 'berbudi bahasanya' mereka..mental aku sorang-sorang masa tu..

tapi lama-lama aku boleh adapt..tapikan..dengan gaji yang aku dapat- memang langsung tak cukup nak tampung kehidupan aku kat bandar besar tu..2 bulan aku gaji- aku tak bagi pun duit kat parents sebab nak tampung diri sendiri pun tak cukup..transport,makan,tempat tinggal- ditambah dengan kejadian henpon hilang..so..aku decide untuk berhenti kerja..

wang terkumpul yang ada hasil dari gaji tu - sebenarnya untuk ambil lesen.. tinggal bebrapa peringkat je lagi untuk aku dapat lesen tu..cuma pending sebab banyak penantian yang dibuat..agak kesal jugak la..

so sekarng dah ada kat rumah- fikir aku tak bazir sesen pun kat sini..dan hoping boleh dapat kerja cepat-cepat (padahal dalam hati sangat selesa hidup macam ni), dan mulakan hidup baru..setakat ni aku rely kat jobstreet untuk cari kerja..tapi dah dekat sebulan..masih xde update..unsuccessfull adala..perlu ke aku join GEMS tu?

tanya yang berpengalaman dulu la..

yang penting..hatiku gumbira dirumah..

(looser kah aku?).

0 comments: