Saturday, December 12, 2009

'every cloud have silver lining'

tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu..TUHAN je la yang tahu..

hati aku terluka lagi bila tengok member-member aku sorang-sorang dah mula bekerja..even yang tak grad lagi pun dah start kerja..selalu aku tenangkan hati dengan guna ayat kat atas tu..kadang-kadang sampai satu tahap tu, aku langsung tak ingat semuanya adalah kuasa tuhan..

aku tak habis-habis nak salah diri aku sendiri..salahkan keadaan..mula rasa kesal dengan keputusan CGPA aku, mula rasa diri ni looser, mula rasa yang effort aku tak pernah cukup dalam job hunting aku, mula rasa inferior dengan kawan-kawan dulu, dan segala macam rasa..

aku sedar, real world tak macam sekolah dan time study di mana siapa yang dapat achievement ok akan dapat kelebihan..realiti memang sesuatu yang sukar diterima..ye- mencabar..dan aku tahu dunia ni memang tak pernah adil..cuma aku rasa displeased dengan diri sendiri yang tak dapat achieve apa yang aku perlu achieve setelah tamat belajar..

rezeki tuhan..perlu ke aku kesalkan kawan-kawan aku yang dah dapat kerja lagi awal dari aku..perlu ke aku compare course apa yang diorang ambil masa kat universiti dulu, universiti apa yang diorang enroll, result mereka dan sebagainya..aku rasa tak perlu..

aku cuma kena yakin dengan kuasa tuhan..sebab tuhan tu yang memberi segala macam rezeki pada hambanya dengan syarat kenalah berusaha..mungkin usaha aku tak cukup..atau mungkin rezeki aku tak sampai lagi..yelah..nak kata hati aku sekarang ni - jangan berhenti berharap..mana tahu akan ada sinar di sebalik kegelapan ni..

'every cloud have silver lining'..

xkisahlah betul ke tak pepatah inggeris kat atas tu..yang penting orang faham apa maksud dia..try to be more positif..aku tak harapkan hidup mewah..asal aku boleh gembira dengan kehidupan sederhana yang ada..cukuplah bersederhana..macam dalam lagu enjit-enjit semut tu..

oh,terjumpa pulak lirik lagu ni..mau nengok video dia..ade link dia ni.. kat youtube..setiap hari dekat 4-5 kali aku dengar lagu ni..ntah kenapa anak buah aku suka sangat lagu ni..mungkin dia cepat mengerti kot..

Lagu : Enjet-enjet Semut, Siapa Sakit Naik Atas...
Credit to : Evil Bunny & Mr. Dooba @ Hapeepil

Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.

You may have Burgers... We have Ketupat.
You may have Bruce Lee... We Have Hang Jebat.
You have Play Station... We fly Wau Bulan.
You ride Dragon Boat. Oi ! Oi ! We ride our Sampan ! HEY !

You have your Ah Lian... We have Aminah.
You wear your Sari... We wear Kebaya.
Friendly and preety... S-ek-si dahsyatnya !
No need for flowers. Oi ! Oi ! Crazy for Vespa.

Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.

Soccer and guitar... It is in our blood.
We sing at void deck... Sorry if to loud.
We don't mean no harm... We share happiness...
Do not hestitate... Oi ! Oi ! Come down and join us ! HEY !

Some say we laid back... Some don't understand.
Listen I explain. We have MASTERPLAN !
We don't aim this world. We aim here after...
Working hard all day. Oi ! Oi ! Relax one corner ! HEY !

Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.

Humble and modest... We like it simple.
Slowly but surely... No need to struggle.
This short song I sing... For you to ponder.
If you disagree. Oi ! Oi ! See who live longer ! HEY !


Coming from Kampung... Peaceful and stress-free.
Sopan and adat... Takes prio-ree-tee (priority).
Gotong and royong... One big family !

Peaceful and loving. Oi ! Oi ! That's Malay to me.
Peaceful and loving. Oi ! Oi ! That's Malay to me.
You may have Britney ! Oi ! Oi ! WE LOVE OUR SITI ! HEY !

Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.
Enjet, enjet semut... Siapa sakit naik atas.

-dan aku sukakan lirik yang aku bold kan itu..

2 comments:

siti dahlia mohd rosle said...

dear maria..

jgn rase putus asa..mungkin ada yang lebih baik menanti kamu..cuma..belum masanya..terus berdoa smoga dipermudahkan segala urusan..

~salam sayang~

r.o.x.e said...

thanx kak joyy..
appreciate sgt2..