Wednesday, November 18, 2009

cerita satu malam..

menggigil jap otak bila nk recall balik kejadian semalam...

moralnye- jangan cepat fall pada kechomellan seseorang dan ingatan palsu..

for those yang pernah blajar psikologi mesti tau tak banyak pun sikit la pasal ingatan palsu..kalau tak silap aku ingatan palsu ni adalah ingatan yang di buat-buat bila seseorang tu tak sure tentang sesuatu perkara..contahnya si abu ni dia pergi dinner untuk satu majlis..beberapa minggu kemudian member dia tanya makan apa masa dinner haritu..di sebabkan selang masa yang agak panjang buatkan si abu ni tak sure apa yang dia makan..

nak kata ingatan lemah pun iye jugak..benda dah lama kan..so dia pun try nak ingat2 balik dan kata la apa yang dia makan sedangkan dia tak berapa sure dengan jawapan dia tu..itu boleh dikatakan sebagai ingatan palsu..sebab otak dia tak dapat connect balik dengan memori lama dia iaitu menu apa yang dimakan olehnya..bukanla bermaksud dia mahu menipu sesiapa..

(betulkan diriku kalau salah eh utk sesapa yang tau)..

ok..why..kenapa tetiba cerita pasal ingatan palsu ni?..apa kes?,,well..the case is very simple..nama pun cerita satu malam kan..

i tot orang yang slalu msg aku kat ym setahun yang lepas adalah orang yang sama yang aku jumpe kat fesbuk yang menggunakan nama yang sama dalam yahoo messenger dia..disebabkan dia agak chomell encik tu, so tetibe terasa macam termenyesal sbab x layan msg dia dolu2...

maka dari situlah ingatan palsu tersebut terjadi..

akhirnye jawapan muktamadnye adalah encik yang agak chomell dalam fesbuk tu adalah mereka adalah 2 manusia yang berbeda..ilang terus excited aku mlm tuh..

kuciwa..lalala~

so, cerita nye tamat camtu jek..heheh..klaka la jugak..tulah..memori dalam kepala otak ni pun makin kurang..22 tahun pakai x upgrade2 lagi..maka terjadilah salah input..huhu..

so start dari tadi aku dah decide untuk layan je la sesape y tetibe muncul dalam hidup ini..ececeh..ayat xbley bla...asalkan aku tau camnerupe bentuk org tu...

cerita 2 tahun tu- biar je la...penting pon x...mulekan idop baru dan memori baru..yosh~

0 comments: