Wednesday, January 26, 2011

cheating method. you cheat on them to get their money. you live with the money that you cheat on. you feel the success, but the truth is you live in the sucksness..they'll curse you knowing that you cheat their money, but they can do nothing since the deal is sealed. now- you want me to do the same damn thing?.thanks, but no thanks.
kalau sesiapa perasan kat status fesbook aku ada tulis ayat panjang lebar kat atas..ye, english aku memang sucks, tapi bila aku dah marah sangat secacra tak langsungnya aku termarah dalam english..bila aku tengah speaking english dan aku jadi sangat marah, tetiba accent aku jadi accent british..itu yang aku perasan since aku kerja kat vads aritu..
aku pun tak paham kenapa..cuma aku boleh bangga kat diri aku sendiri sebab aku tak berapa pandai nak cursing orang guna ayat kasar dan kesat yang tak sedap didengar telinga masyarakat kat mana-mana kat dunia ni..
ah sudah..terus masuk ke dalam point yang sebenar..kenapa aku tiba-tiba keluar statement macam tu..
semalam aku pergi keluar..gi appointment jumpa customer..memang sangat half-hearted nak pergi since memang aku rasa sangat sangat berat hati nak pergi..then lalala, yada yada, tetiba aku dah sampai destinasi..aku pergi dengan senior aku ni..sebulan je kot beza, lantak la, panggil je la senior..
tengok dia present kat customer aku dah start ngantuk..nasib baik masa tu tengah berdiri..aku dah start paling muka, pandang atas bawah kanan kiri depan belakang, ntah bila la mamat ni nak berhenti bercakap..cakap pun macam dah style direct selling punya bercakap..tunggu nak menguap je la..
 tiba kat satu point ni aku macam terkejut sikit..errr....rasa macam lain je dari knowledge aku..bila di tambah ni??aku pun dengar punya dengar punya dengar..ko tipu eh??..nak je aku tanya macam tu kat dia depan customer tu..tapi aku senyapkan aje..
dalam kereta baru aku tanya..dia pun jawab..
"ala, tipu-tipu sikit jek..nak tarik dia bagi minat kat produk kita. cik tuuut pun cakap tipu sikit sikit tak apa..kalau ross perasan kan, ada satu geng baju biri yang selalu makan kat cafe bawah tu, diorang selalu closing dengan customer pakai cara tipu..tu yang boleh dapat masyuk tu..."
err..ayat dia aku modified sikit since aku tak berapa nak ingat sangat exact ayat dia..aku pun, bila dah dengar macam tu- is this what have you've been done all this while?..menipu untuk dapatkan sale?and then kau pun suruh aku buat benda yang sama untuk kitorang makan komisyen sebab kalau tak kita takkan dapat hidup for the next month sebab takde gaji memandangkan kita memang tak ditawarkan gaji basic???
what the what?
bila aku buat cara penerangan yang betul, kau tegur, cakap- jangan cakap macam tu dengan customer, nanti dia tak minat..so what?..kalau memang dia akan kena interest time buat saving tu, apa salahnya kita bagitau dia awal-awal so that they can be prepared dan tak rasa tertipu dengan piliha yang dibuatnya atas tawaran kita tadi tu?..
call me stupid, call me what ever you want..aku tau dunia ni memang tak adil..aku tau tak semua orang jujur dan sebagainya..tapi aku pilih untuk jadi orang yang boleh aku hormati kalau bukan orang sekeliling biarlah diri aku sendiri pun tak apa..kenapa aku nak makan duit orang yang aku dah tipu tu..sebab aku selalu letak diri aku kat diri customer tu..bak kata senior aku dulu, 'biar orang buat kita, jangan kita buat orang'..
kalau korang nak cakap, pedulikan je lah, kan buat ni untuk kelangsungan hidup..kalau kita tak buat orang lain yang akan buat..sama je..nope!..bagi aku tak sama..ini tentang integriti..tentang etika..aku sangat berpegang pada prinsip..Tuhan tu adil, kalau tak balas kat aku, mungkin dia kan balas kat orang terdekat aku, family ke kengkawan ke, dan aku tak nak semua tu berlaku kat sesiapa pun especially pada orang2 yang aku sayang..
jadinya, aku kembali kepada keadan asal, the pathetic me, but stronger than before..but then, still pathetic..haha..
dialognya lebih kurang macam ni, "kalau bayar pakai kad kredit lagi senang. bayar separuh je. separuh lagi ***bank akan bayarkan since encik buat saving dengan kami,"
dan encik yang lurus tu pun percaya..dan by the end of the year, sekali tengok dia kena bayar lebih banyak dari yang di offer masa mula-mula dia sign kat polisi dulu sebab dah kita explain kat dia macam tu dulu..sekarang dia nak marah siapa?..dia yang tak fikir panjang (memang), atau kita yang offer dia dengan cara menipu itu?..

0 comments: