Wednesday, December 15, 2010

'i'm semi blinded, and deaf also'

'i  could not hear you. i only can see for short distance only. i can't see your face clearly. doctor said i got brain infections. i spent 3 months in hospital. i'm semi blinded. i cannot hear you..'

sambil tersenyum lelaki separuh abad itu menerangkan kepada aku satu persatu mengenai keadaan dirinya ketika itu. aku terkedu seketika. dia berpakaian kemas, lagaknya seperti orang yang bekerja di pejabat besar. Yang sudah biasa duduk di kerusi dan meja tempat kerja berhadapan dengan komputer sepanjang hari dan ditemani udara segar air conditioner di ruang pejabat yang selesa.

entah kenapa itu first impression aku terhadap lelaki dewasa itu sebaik dia melangkah masuk tadi. walau cara jalan dia nampak tak seimbang, tapi aku tak rasa dia ada sebarang kekurangan fizikal di kala itu. cum bila dia memberi penerangan tentang dirinya sebentar tadi buat aku betul-betul tersentuh.

tak ada rasa sedih langsng. tak ada nada kesal langsung pada nada suara dia. seolah-olah dia dapat menerima keadaan dirinya sekarang dengan tenang. dari seorang yang dapat melihat dunia dengan jelas- nikmatnya ditarik banyak. dari seorang yang sihat pendengarannya- dia terus jadi pekak. 2 nikmat deria yang sangat penting dalam kehidupan seharian kita.

aku teringin nak bertanyakan dengan lebih lanjut bagaimana dia boleh mendapat jangkitan otak tersebut, apakah puncanya, sejarah hidupnya, bagaimana dia dahulu sebelum jatuh sakit, terlalu-lalu banyak yang ingin aku tahu tentang lelaki itu. tapi sayangnya dia tak akan mampu mendengar soalan aku.

aku rasa dia sangat tabah berhadapan dengan nasib dirinya. berjalan seorang diri dari satu tempat ke satu tempat yang lain tanpa ditemani sesiapa walau tahu akan kekurangan diri, malah tongkat pun tiada di tangan untuk menandakan dia semi blinded..

semakin jauh dia berjalan perlahan meninggalkan aku, hati ini semakin di runtun pilu..tak tahu kenapa hati ni rasa syahdu sangat..terfikir- apa agaknya perasaan bila ditarik nikmat yang dipinjam tuhan ni? akan tabahkah aku meneruskan hidup seperti lelaki itu? at least dia keluar juga dari rumah dia dari menangisi nasib diri hingga ke hujung usia..

hidup ni memang macam-macam..aku tak tahu apa moral untuk kisah ni- mungkin nak suruh aku lebih bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang ni..mungkin juga nak suruh aku sabar dan tabah dengan hidup yang bermacam-macam ni..

apa-apahal pun, aku nak cakap, yang semakin kita bercampur dengan masyarakat yang bukan dari suasana kita membesar- semakin kita tahu yang dunia ni pelbagai sebenarnynya..dan semakin banyak aku tahu pasal realiti kehidupan anak-anak jati kl ni, buat aku takut untuk hidup dalam dunia mereka..

aku akan buat satu entry panjang lebar tentang dunia anak-anak jati kl - kawasan yang bukan elite..later..

1 comments:

akki said...

more2 story k....lv to read it as usual!!!