Friday, December 17, 2010

adik comel..

"nanti bila dah besar pakai tudung macam akak ni ye," ujar si ayah kepada anak perempuannya yang berada didakapannya sambil menunjuk ke arah aku.

terkedu sekejap aku sebelum tersenyum lebar selebar lebarnya dalam hati (macam mana tu, haha, sila imagine sendiri)..si anak yang comel tu senyum malu. comel. comel sangat sangat. wajahnya persis wajah ayahnya, berambut kerinting seperti si ayah dan pipi bulat macam separuh bola. rasa macam nak gigit.

yang bagusnya anak kecil itu sangat patu. bila disuruh salam, dia menghulur salam. sambil di bawanya tangan kita ke hidungnya untuk di cium tanda hormat. hampir histeria aku tengok kecomelan dan behavior yang di tunjuk oleh kanak-kanak itu. bagus. dari kecil sudah di ajar seperti itu. harapnya kekal hingga bila-bila..

kakak sebelah aku tu free hair..aku tak perasan muka dia masa brader tu cakap macam tu kat aku tadi..aku pun tak berani nak pandang kakak tu..takut dia tengah terasa ke apa ke..tapi tengok gaya dia lepas tu macam tak rasa apa-apa pun..aku nak komen lebih-lebih kat sini pun malas la takut jadi isu kontroversi ke apa ke walau ini page aku..aku kan sukakan hidup yang aman dan damai..hehe..

pasal isu bertudung ni aku tak nak komen lebih..cukup aku cakap yang aku selesa bertudung dan juga sebagai melaksanakan tuntutan syariat..aku pun tak nak komen pasal tudung yang kejap ada dan kejap tak ada atas kepala yang di amalkan sesetengah orang..aku tak berminat nak komen- sebab dah ramai sangat komen..dan korang pun sure2 kompem2 tak nak baca lagi benda2 cam tu..

aku cuma tak berapa nak berkenan sangat kat satu trend ni..trend bukak tudung tudung masa kahwin..rata-rata aku tengok kawan-kawan sebaya aku yang biasanya bertudung dalam kehidupan seharian diorang, tiba-tiba masa majlis kahwin bukak tudung..aku tak faham jugak kenapa..aku rasa cun je kalau pakai tudung masa kahwin tu..seri pengantin tetap ada kot..

aku tak tau la aku nanti macammana kan (itu pun kalau ada yang sudi nak kahwin dengan aku), ni sebagai ingatan untuk aku jugak..lepas tu bila dah selesai majlis kahwin tu, pakai tudung balik macam biasa..kiranya just bukak tudung sekejap masa time bersanding and ambil gambar je la..aku tak ada nak marah ke apa ke, cuma melahirkan rasa yang agak pelik..

nanti sah-sah ada yang cakap- 'kau mana faham, bukan kau yang kahwin pun..blablabla..'..aku yakin mesti ada punya..mungkin aku yang terlalu konservatif kot dengan memikirkan perkara tersebut sebagai sesuatu yang pelik..mungkin orang lain dah anggap perkara ni sebagai sesuatu yang terlalu biasa..aku je yang sibuk-sibuk jadikan isu..hal kecik je bagi diorang..

apa-apahal pun, aku harap dorang happily ever after dan tak ada rasa sikit pun menyesal bila tengok balik gambar diorang bila dah berusia kelak..(cam klaka je ayat aku ni..pehal tetiba rasa nak nyesal plak kan?)..

so, untuk adik yang comel sangat sangat tu, akak harap sangat dapat jaga diri baik-baik, jadi gadis yang baik (depends la apa definisi baik bagi anda), dan ingat pesan ayah yang satu tu ok?..

hopefully aku pun akab jadi lebih baik dari masa ke semasa~

0 comments: