Monday, May 2, 2011

ironi~

aku admit yang aku dengan budak-budak adalah umpama air coke ngan mentos, which means tak boleh nak bersatu padu macam roti canai dan kuah kari..kalau bersatu pun akan menghasilkan letusan coke  dari botolnya..maka bersepahlah coke dan bersemutlah akhirnya jika tidak di lap air coke tersebut..

budak-budak bagi aku adalah seperti alien yang amat sukar untuk di fahami, di predict dan di kawal..perlukan kesabaran yang tinggi alam bila berdepan dengan diorang..aku selalu anggap yang aku ni hot temper, cepat naik angin dan sentiasa hilang sabar bila aku kena jaga budak-budak..

contohnya, aku ada 2 orang adik..dua-dua perempuan..beza umur aku dengan diorang adalah 5 dan 7 tahun..sepanjang aku jadi kakak diorang, aku tak pernah jadi kakak yang baik..aku tak pernah mengalah dengan diorang kecuali di paksa..aku tak pernah suapkan bagi makan kat diorang dan aku tak pernah pun mandikan diorang atau main-main ngan diorang masa aku kecik dulu (seingat aku la)..

dengan adik aku yang first tu, bila umur aku 13 tahun dan dia 8 tahun, aku dah tinggalkan dia untuk stay kat hostel sampai la ke sudah..dalam tempoh 8 tahun tu tak banyak kenangan yang manis-manis aku ingat dengan dia..yang aku ingat kitorang kuat gaduh..memang tak ngam langsung..pantang jumpa, mesti gaduh..

sampai satu tahap aku pernah hantuk kan kepala dia ke dinding gara-gara dia koyakkan kertas aku masa aku balik bercuti dari hostel masa aku form 1 dulu, which is tindakan yang paling bodoh dan bangang yang aku buat dan aku sangat menyesal bila aku ingat balik..bodo betul aku dulu..apa sangat la kertas tu kalau nak di bandingkan dengan kepala anak orang kan..

and as time goes by, bila masing-masing dah besar, secara automatiknya kitorang jadi kamceng pulak..share kegilaan yang sama dan style yang sama..so aku buat conclussion kat sini, bukan aku benci kat adik aku, its just aku tak boleh nak get along dengan budak-budak yang tak cukup akal very well..

mungkin..

dan ironi nya, setelah beberapa kali aku menggagalkan diri aku dalam dunia kerjaya aku, tiba-tiba pintu rezeki aku terbukak luas untuk aku berkerjasama dengan kanak-kanak yang memang tak cukup akal lagi apetah akil baligh..ini semua ku lakukan untuk aku membiayai yuran hidup aku untuk bernafas kat bumi ni..

dan bertambah ironi, bila aku, seorang aku yang aku selalu anggap yang aku ni hot temper, cepat naik angin dan sentiasa hilang sabar bila aku kena jaga budak-budak, boleh get along dengan budak-budak tersebut tanpa buat aku stress yang amat macam masa aku kerja jawab call dulu..

malah mereka amat menyayangi aku..

hahahah...biar kan aku perasan..kenapa? tak percaya? tengok neh..


3 comments:

Cik ECah said...

tanda2 kebahgin di ctu...~semuga terus sukses....=P

akki said...

somel sgt!
aku gelak guling baca surat tu.
adoi!!!
wei see how kid can make us epi kan:D

r.o.x.e said...

ecah: if happy is equal to 'bahagia',i'm enjoying my moment then~

qila: haha..budak itu paling kuat kne jerit ngan aku tiap hari..huhu..