Monday, May 16, 2011

16 mei, hari guru, dan situasi-situasinya..

bangun pagi, first thought, esok cuti..yeay..

sampai tempat keje, senyum2..mata pedih2..start merah2..lens punya hal..cabut terus letak dalam bekas sharpener..kotor pon kotor la..balik nanti baru bubuh dalam solution dia..tah pehal dia buat hal arini..

jumpa ana, dia ajak buat pulut juning dengan pulut hitam untuk seni rabu ni..aku pun on jek..dia nak tolong, aku lagi la sudi..cadangnya aku nak buat gambar bee atau dalam bahasa omputehnya lebah..lukis cantik2, potostet banyak2, pastu suruh bebudak bubuh gam dan tabur pulut hitam or pulut kuning kat tempat yang dah di gam tu..

senang je nak buat pulut hitam and kuning tu..sebab bee kaler hitam and kuning, watercolor kuning ngan hitam di ambil..lumur kat  beras, pastu jemur..jadilah pulut hitam dan kuning..as simple as abc..nak buat esok kompem x sempat, sebab esok cuti..

settle dah..apa lagi yang jadik hari ni eyh?..owh..hadiah..jap..sebelum tu..

lepas rehat tadi masuk kelas budak 5 tahun..ajar bahagian ikan..recall balik bahagian burung..aku tanya burung terbang guna apa, pandai je jawab guna sayap..aku siap suruh dorang buat gaya burung terbang berseta bunyi sekali..dan dengan sportingnya dorang buat..

giler comel..tapi kalau bebudak umur 19-22 tahun yang buat dah tak  nampak comel sangat (teringat masa kenangan kat rotu navy dulu kena buat benda yang bukan-bukan)..

masuk kat bab ikan, dorang semua cam excited..aku tau dorang bosan..kelas cuma ada 16 orang je yang datang out of 30 orang..yang lain sambung cuti..so aku malas nak pressure sangat..sikit-sikit pun mulut boleh tahan dasyat..yang datang tu stok-stok bising..memang la..

bila aku tanya ikan ada berapa kaki, dengan yakinnya amirul cakap ikan ada 1 kali..bila aku tanya satu kaki je?, cepat-cepat yang lain tambah 2, 3 ,4 , 5 kaki..alahai..nasib baik korang comel..anak orang pulak tu..kalau tak amau ada yang dapat tangan comel aku ni..

seronok sebab diorang sporting..bila aku suruh buat gaya ikan berenang, masing-masing meniarap atas lantai buat gaya ikan berenang..maaf banyak-banyak ye buat parents budak-budak tu semua..diriku tiada niat jua untuk mempermainkan anak kalian..semua ini adalah sebahagian dari proses pembelajaran..

tak yah mop kelas tu untuk hari ni..

lunch hour..tiba-tiba fatin hulur satu bungkusan pada aku..semua orang dapat..tapi aku teruja bila dapat hadiah hari tu..tak kesa la apa benda yang dia sumbat dalam bungkusan tu, tapi aku sangat berbesar hati masa ambil bungkusan tu..by the way memang comel frame tu, even dia kaler pink, terima je la..

after lunch..owh, masa breakfast mak adlina bagi satu tupperware kek vcoklat moist..nampak lazat..pada penggemar manisan mesti dia cinta..aku cuma makan kek dia je..topping ngan coklat rice dia aku buang..aku makan atas dasar appreciate keikhlasan si pembuat kek..tampak kelazatannya di situ..

lepas lunch, dapat sebiji epal..aku tak dulik sape yang kasi..dah orang hulur aku ambil je..aku cium2 epal tu tanda aku bosan bila time meeting tadi..kak ina si tukang masak dah pandang aku semacam dengan senyuman pelik..aku cuma sengeh sambil pegang epal tu macam tak ada apa benda jadik..

abes meeting aku terus cabut dari meja makan..tak tahu daulat kat sape, epal yang aku cium-cium tadi bergolek-golek kat bilik air..dem..berlari-lari aku kejar epal tersebut di saksikan mata-mata yang memandang..

aku tak pedulik..aku ambil aku basuh dan aku blah..aku ngantok giler..

sempat aku singgah kat tempat bebudak lelaki tido..aqil tak tidur lagi..bulat biji mata dia pandang aku..adam buat-buat tido..afiq lagi la pandai berlakon..selalu dia yang tido dulu..aqil buat muka tak malu bila aku offer dia apple..

luas saje mulut dia tadah untuk gigit epal yang kecik tu..adam pulak segan-segan..ye lah..diakan gentleman among the boys kat situ..tahap keseganan dia memang tinggi..afiq lagi la..member tu lagi penyegan..bila aku cakap, sokay, makan je, tengok aqil yang tak malu tu..

dalam waktu yang sepatutnya diorang tidur, aqil, adam dan afiq (Trio A), mengunyah manisnya buah epal yang di seludup masuk..rasa ngantuk aku makin menjadi-jadi..so cepat-cepat aku ke tempat budak perempuan..si syafikah ngan vania pulak yang tak tido..

aku pun offer epal..bebudak perempuan ni segannya kurang sikit berbanding dua budak lelaki tadi..senang misi aku nak habiskan epal berjalan..hari ni memang gila..lepas makan aku terus tido..gila ngantuk..bangun plak rasa macam tak nak bangun..cam tapaper jek..

ape lagi?..petang tu aku ajar dorang tanam pokok kacang hijau..

dorang semua ada obsesesi dengan kacang hijau..jumpa kacang hijau je bagi aku, suruh tanam..betapa terujanya diorang untuk tunggu pokok tu tumbuh..siap tepuk tangan lagi bila aku siap lukis gambar rajah macam mana kacang tu akan mula bercambah sampai la keluar akar dan daun semua..aku student botani kot..mesti la detail aku lukis tadi..hahahah..

aku just nak diorang appreciate life and things around them je..huhu..bukan nak suruh buat report lab ke apa ke..just for fun..

dan gula-gula dari acara sukan aritu pun di agih pada budak-budak..

ini insiden yang buat aku terharu..nazim, dia budak nakal, ketegaq dia memang tak boleh nak handle..tapi bijak..kadang kadang kelakar..dia memang kasar..dia selalu buat issue, buat hal, terajang budak sana sini, kira dia buat orang boleh, dan kau jangan harap boleh buat dia or-kau-akan-kena-lebih-teruk-dari-yang-kau-buat..

dan tadi, aku nampak side comel dia..out of nowhere, tiba tiba dia datang..bagi aku gula-gula..aku yang teruja terus tanya, betul ke untuk aku..dia ngguk angguk sambil senyum..dia terus blah lepas aku ambil gula-gula tu..fifi yang nmpak kejadian tu terus hulur gula-gula jugak kat aku..double happines..ok..

then tiba tiba tak lama lepas tu nazim satang balik kat aku....tanya pasal gula-gula..dia tanya aku dah makan ke belu..aku pun tunjuk..ingatkan dia nak ambil balik..dia tanyakenapa tak makan lagi..aku pun suruh dia bukak kan..aku tak expect dia akan bukakkan, judging dari perangai dia..

dia pun ambil dan bukakkan gula-gula tersebut pada aku..serius aku terkejut..beyond my expectation ok..then, lagi sekali buat aku terkejut dan buat aku tersenyum lebar adalah bila dia tengok amsyar yang bersusah payah nak bukak plastik gula-gula tu, terus dia ambil gula2 tu dan bukakkan untuk amsyar..

aku tau amsyar takut si nazim tu terus masuk mulut gula-gula tu..sebab semua orang tau perangai si nakal tu macam mana..dan sebaik saja selesai keluarkan gula-gula dari plastik, terus dia bagi pada amsyar..amsyar yang tak sabar terus sumbat ke dalam mulut dia..

aku ter amazed kejap..

dan sepanjang petang tu aku dok sibik cerita hantu kat bebudak tu,.sebab dah terlanjur cerita kat bebudak tu masa nak keluar kelas aritu..haha..aku cuma cerita balik apa yang ada dalam cerita kak limah tu..boleh lak dorang jerit-jerit takut sampai ada yang menangis..part mana? part yang, enjit enjit semut...semua menjerit bila dengar..

dan segmen bercerita di teruskan sehinggalah alia jepoon balik..ntah apa yang aku bebel kat dia pun aku dah tak ingat..

hari berakhir dengan lepak kat restoren masjid jamek ngan ana..dia tunggu akak dia balik kerja, dan aku tunggu akak aku balik kerja..aku on laptop sambil ana sibuk menghirup kue  teow tomyam dia sambil mulut nya bercerita tentang perihal skandal tempat kerja sambil aku berpura-pura aktif mendengar sedangkan mata aku aktif membaca tulisan di internet..

dan sampai sekarang, 10.26 pm, aku masih menunggu di sini..thanks to mr toshiba milik kejam yang sudi menemani diri yang hampir 5 jam di sini..

16 mei hampir tamat, adios~

0 comments: