Monday, February 28, 2011

where's the manner yo?

masa tu aku tengah duduk lepak-lepak kat restoren hajris bistro, nama pendek dia rhb dengan kakak aku..tengah tunggu hujan berhenti sebab entah kenapa tetiba kakak aku yang sorang tu craving nak makan durian sangat..mungkin sebab effect makan tempoyak beberapa hari yang lepas..

tengah duduk-duduk tu sambil baca paper metro dan menyisip neskafe ais, tiba-tiba ada satu kereta ni hon dari tepi jalan..kitorang duduk dekat side yang berdekatan dengan jalan..betul-betul bawah speaker..sekali tengok ada sorang perempuan ni dalam lingkungan akhir 20-an awal 30-an..tengah panggil sorang pekerja rhb kat situ..

dia agak menarik perhatian orang ramai kat situ sebab dia parking bmw dia kat tengah jalan, yang mana dia dah block jalan orang lain except for those car yang size biasa boleh la lalu..then dari gerak mulut dia aku boleh baca yang dia nak suruh pekerja rhb tu belikan salem light dan hulur rm50 kat macha tu..

baik aku, kakak aku dan orang-orang yang perasan kat situ buat muka unbelievable..satu sebab dia lagak macam tak ada kaki nak keluar sendiri untuk keluar dari kereta dan kedua, sebab lagak biadab dia dengan nada dan cara dia suruh pekerja dia belikan item yang dia nak tadi..wtf?..

so berlari-lari anaklah pekerja yang dedikasi tadi ke kedai buku sebelah restoren yang juga merupakan company yang sama dengan restoren tadi tu..lepas di belikan rokok dan ditunjuk pada perempuan tadi, di pilihnya roti pula..dari jauh dia tunjuk roti kat tangan pada perempuan tadi, perempuan tadi terus angguk-angguk je..gaya endah tak endah..

tiba-tiba- datang satu bas rapid kl yang besar ni nak lalu..di sebabkan dah kena block dengan bmw tadi, maka terpaksalah driver bas tu bagi hon sedas dua..dan surprisingly, perempuan tu bukannya reti nak beralih, buat bodoh je sambil fikir itu jalan dia yang punya..

brader depan kitorang ni dah tak tahan sabar terus jerit kat dia, suruh masuk dalam sikit, parking kereta tu bagi rapat kat restoren tu..yang aku, bila orang dah start cakap macam tu, mula la tokok tambah..tolong jerit-jerit kan sikit..haha..darah dah naik jugak masa tu...

fine, dia alih sikit kereta dia bagi bas tu lalu..agak-agaknye memang dah berbakul maki hamun segala sumpah seranah serta carutan si  perempuan bmw tu dapat dari penumpang bas rapid tu tadi...dan mungkin dalam masa yang sama perempuan bmw tu tengah maki hamun pekerja restoren yang lambat buat apa yang dia suruh tadi..

tak lama lepas tu pekerja restoren yang obedient tadi datang bagi bagi barang-barang tadi pada perempuan tu..mulalah perempuan tadi tu mengomel tak puas hati, kata dia tak nak roti tu..dia nak balik duit rm 4 dia dan dia suruh pekerja tadi ambil cash tu dari kaunter..

banyak songeh pulak perempuan ni..

yang kitorang kat luar ni punya la dah mendidih..rasa macam nak tarik perempuan tu keluar dari kereta dan tonjol-tonjol kepala dia sorang 2 kali..

so, lepas dia dapat cash rm 4 tu dia terus blah..eleh, pakai bmw, rm 4 pun nak berkira..sakit hati orang tak kira..

manners langsung tak ada..tau la yang di suruhnya foreigner..at least respect la..jangan la malas sangat nak turun kereta beli barang-barang sendiri..dah tu siap marah-marah pulak tu..aku pulak yang bengang lebih-lebih sebabkan bangang dia yang terlebih..

aku cakap camni kat akak aku, 'kalau esok keluar berita kereta dia pasal eksiden ke apa ke aku memang tak terkejut'..akak aku pun setuju jek..pastu dia cakap, 'yang kita nampak kat tv tu rupanya memang betul-betul berlaku'..aku pun iyakan jugak..

ke sebab dah keluar kat drama tv segala perangai tak senonoh tu, terus jadi ikutan?

entahlah...perempuan tu bangsa apa, aku tak nak bagitau..cukup la aku bagitau yang dia tu malaysian..ill-mannered malaysian..

1 comments:

PeNaRi LaUt said...

kaya wang semata-mata, tapi miskin jiwa...tiada kemahiran insani dalam diri