Monday, February 21, 2011

the very genuinely ultimate loser..

teringat masa kerja dulu..langsung tak ada masa..balik kerja, mandi, terus tidur..esoknya, bangun terus pergi kerja..makan- itu pun kalau ingat..langsung tak ada life..

pergi kerja, rasa berat je kaki melangkah..cukup lapan jam menghadap komputer, headseat di campak, kemas-kemas, lalu jalan tar yang bersepah dengan manusia, naik tren, turun tren, sampai rumah, mandi, tidur...kalau ingat- makan..

masa kat se aritu, shift 24 jam..orang tido aku kerja, aku tidur orang lain kerja, serupa tak macam orang..tak jumpa house mate..tak borak..tak balik kg- sama ngan situasi aku kat atas..masa tak ada..badan sentiasa penat..

kalau dulu mental ngan mulut aku penat layan karenah orang, lepas tu badan aku pulak penat tak cukup rest plus tak cukup tidur..lagi nak layan karenah orang atasan yang ntah pape..tambah lagi underpaid yang melampau..kerja 12 jam macam robot..

lepas tu kerja pulak cari customer..call sana sini, pergi sana sini, guna duit sendiri..gaji pulak tak ada gaji basic, bergantung pada komisen..pekerja paling lama yang kerja kat situ 3 bulan, itu pun x pernah buat closing..kedua paling lama kerja sudah 2 bulan..tapi payment x pernah dapat...aku penat..sebab diorang tarik customer dengan cara salah..bukan cara aku..kalau aku buat cara aku- sure x dapat closing..

susah gak kalau terlalu jujur ni..tapi x jujur mana nak dapat berkat..dulu aku kerja rasanya tak berkat kot duit yang aku dapat tu..lepas dia maki aku, aku maki dia belakang-belakang..ntah mana duit tu aku pun tak tau mana dia pergi..

sekarang, aku punya banyak masa..aku boleh buat apa yang aku suka..tapi, aku tak berduit..aku sakit kepala pikir hidup yang macam ni..apply sana apply sini, macam fresh graduate, sampai sekarang masih macam ni..

orang kata rezeki tak sampai lagi..ye, mungkin..tapi sampai bila ntah..aku pun sabar..tapi sampai bila...kat dunia ni mana ada benda free..semua kena bayar..bergerak sikit kena bayar..aku dah 24 kot..orang lain mungkin dah stable..aku masih terkontang kanting lompat-lompat kerja sana sini..

asyik tak tahan je..

aku memang xnyesal tinggalkan kerja-kerja yang pernah aku buat dulu..tapi ni la balasannya kot..rasanya kalau aku bertahan lagi sikit mungkin aku boleh terbiasa..itu namanya pengorbanan kot..demi rezeki- kena korbankan masa yang banyak..demi rezeki- terpaksa korbankan family, tak dapat balik raya atau jenguk seminggu sekali..demi rezeki- kena hidup tak macam orang..

ye la..aku rasa memang aku kena bertahan untuk kerja-kerja yang tak macam manusia normal yang lain..korban masa yang banyak dalam hidup demi duit, tak ada life sendiri macam masa zaman study dulu, terpaksa bertahan dengan karenah birokrasi dan karenah orang atas yang sentiasa menekan,terpaksa tak jumpa family walau sekali sebulan...

mungkin kot..mungkin la..

even after everything, outcome dia still macam ni..puas dah pujuk hati ni..risau sebab tak nampak hari esok..sekarang dah masuk februari..bulan depan march..tahun dpan umur aku 25..tahun depan lagi 26..aku masih tak ada apa-apa accomplishment..ye, boleh panggil aku loser kawan-kawan...

tengoklah bulan 4 ni macam mana..xdapat survive gak, aku tutup buku kat sini..aku bukak buku kat tempat lain pulak..ntah la..kena buat sembahyang hajat hari-hari kot bagi rezeki murah..doa la sesame untuk si loser ni ye kengkawan..

jangan risau, aku takkan bunuh diri..

1 comments:

Nona*maNis said...

sabar..jgn pernah berhenti berdoa.
dulu aku pun camtu..6bulan pas abis blaja xkeje2..

kdg2 sampai give up sgt..
gi tebiu kena reject,klu dpt mst yg x ok..

akan sampai satu ketika bila ko betul2 tawakal pd Allah,masa tu pintu rezeki ko akan terbuka.

ni based on experience aku n kwn aku la..sbb kdg2 kite rase kite da cuba mcm2 tp smpai saat tu kite btul2 tawakal seikhlas hati pd Dia.

xguna ckp pjg2.yg penting jgn give up ok!