Friday, October 1, 2010

ada apa dengan menulis~

dulu masa zaman sekolah dulu aku bukan budak nakal..bukan jenis budak-budak yang panjat pagar, fly tengah-tengah malam atau yang nyorok dalam locker bila ada spot check bila tak pergi prep atau aktiviti ko-k..aku ikut je semua benda yang di suruh..kadang-kadang cuma lambat.orang dah nak habis perhimpunan aku baru letak beg kat kelas..lepas tu terhegeh pergi toilet- bertenggek dekat koridor tengok budak-budak lain tengah perhimpunan dekat dataran..tapi itu pun aku tak selalu buat..

selalunya aku ikut je..

lepas tu buat hal sendiri..dulu dalam kelas aku lagi suka duduk sorang-sorang bertemankan pensel pilot dengan kertas kajang..kamus english-bm kena ada atas meja..aksesori wajib aku..bila cikgu tak ada aku tak suka berborak dengan budak sebelah..aku langsung tak peduli dengan budak-budak lain yang memekak, baling-baling kapur, main bola kertas atau tidur..

aku tak pandai melukis..jadi dengan pensel pilot yang paling aku sayang antara alat tulis aku yang lain, aku mula menulis..menulis dan terus menulis..bila penat aku suka pandang tingkap belah kanan kelas aku..padang sekolah teknik..sekolah aku dulu sebelah dengan sekolah teknik..nampak hijau..aku rasa tenang setiap kali pandang situ..

aku duduk belakang sekali..meja aku sambung dengan 2 meja yang lain..dua orang yang duduk sebaris dengan aku tu suka ponteng kelas bila cikgu tak masuk..tempat kegemaran diorang tepi tangga, dan kadang-kadang dekat tandas..mungkin beri kebebasan yang lebih pada diorang untuk berborak apa-apa topik pun..ada yang terlebih rajin bila study sendiri..

mungkin budak-budak kelas aku yang lain pun sangka aku kuat study, bila tangan aku sentiasa ada pensel, kertas kajang dan buku teks yang terbuka depan aku..jadinya diorang tak kacau aku..tapi sebenarnya aku tengah menulis..bila tengok aku menulis, diorang fikir aku tengah tulis surat..mungkin dulu popular hantar-hantar surat ni..jadi aku tak ambil pusing..

bila dah selesai menulis..aku tunggu waktu rehat..pergi kelas yang berada di hujung aras yang sama..aku cari Muna, aku bagi dia baca apa yang aku tulis..dia bagi aku baca apa yang dia tulis..itulah kerja aku dan dia..

aku dan Muna bukan kawan baik..cuma berkongsi minat yang sama..dia berbakat dalam bidang penulisan..dia menulis cerpen..aku suka baca hasil karya dia..dia juga suka baca hasil karya aku..kami sama-sama berkarya..

aku pernah hantar karya aku kat majalah sekolah..memang dia publish..tapi feed back yang aku dapat tak menggalakkan.sebab diorang tak percaya aku yang tulis tu..tak apalah..aku tak kisah..tapi sejak dari hari tu semangat aku untuk menulis sedikit menurun..walau aku tak tulis nama penuh, tapi sekolah sekecil tu mesti dapat cari siapa penghantar untuk setiap karya di majalah sekolah..

Muna pun semakin jarang menulis..pmr katanya..apa yang aku tulis terus tersimpan untuk diri sendiri..kadang-kadang Tiqa Ain suka baca..naik form 3, keadaan berubah..kami 9 orang pelajar perempuan dalam kelas..sebaris dibelakang..bila sedikit, hubungan jadi akrab..

masa yang selalu aku peruntukkan untuk menulis- aku guna untuk berborak..kadang-kadang berbincang megenai masalah pelajaran..sampai satu tahap, aku berhenti menulis..

***

bagi aku menulis tu umpama cinta pertama aku..passion..rasa satu kepuasan bila baca balik apa yang di tulis..dan lebih berpuas hari bila baca balik datang satu perasaan - betul ke aku yang tulis ni?..

dan untuk blog ni- yang dah berusia 4 tahun, aku tak berniat untuk popularkan blog ni..bagi aku menulis adalah untuk satu kepuasan..manalah tahu dengan menulis boleh buat duit jugak kan?

2 comments:

JelinaJoli said...

eh2.. patutla sampai ke sudah ko pegang pen x lepas kan?? hahahah! menyonteng!

r.o.x.e said...

haha..baru ko tau hakikat sebenar..duk minjam pen aku sampai terbuat rete sendiri ko kan..
huhu..