Monday, August 10, 2009

aku kah ini yang sedang menaip di laptop yana semata-mata nak update blog yang dah lama terbiar sepi ini..bila aku nak ada laptop sendiri ni..dato'2, datin2, tan sri2 dan pn sri2 yang kaya dan tak tau mana nak letak duit y banyak tuh meh la bagi sumbangan lap top kat aku ni..tak dapat acer dapat sony vio tu pun jadi la..ye tak?..kalau murah hati terlebih meh la sumbangkan skuter kat aku pun bley..sebijik pun jadik la..

makin hari aku makin jadi macam tak berapa nak betul sangat..kerja oh kerja..rasanya aku kena dedicate lagu 'lalala kerja' cik MUH kite tu kat diri aku sendiri..kerja oh kerja..camne aku nak carik ko..nak cari kerja yang mcam mana dulu ye?simple dulu ke stabil terus?..fenin2...mungkin seronok dah habis belajar, tapi lagi seronok bila time belajar..aku kini semakin mengerti..

gelap je hari ni..dari pagi mendung saje..mau hujan agaknye..

sambung balik..siapa rasa dunia ni tak adil??..kali ni cuma jawab dalam hati je..xyah angkat tangan pun takpe..kalau rasa dunia ni tak adil, tak pe..ingat satu ni..TUHAN tu maha adil pada hamba-Nya...

kekadang aku terfikir..kenapa ada orang kaya dalam dunia ni dan kenapa ada orang miskin dan juga orang yang sederhana..tak berapa nak kaya dan tak miskin sangat..sedang-sedang saje...kenapa L.I.F.E ni tak di jadikan sama rata je..yelah, semua orang dilahirkan kat dunia ni dengan fizikal yang sama- walau ada yang tak sama disebabkan kecacatan dsbg nya...tapi majoriti manusia adalah sama sifatnya sejak kita dilahirkan..then why nasib semua orang tak sama?...

mungkin ini disebabkan NASIB?..bukan salah kanak2 tersebut di lahirkan dalam keluarga miskin yang punyai ramai adik beradik..bukan saja miskin harta benda malah miskin kasih sayang dari ibu bapa kerana terpaksa berkongsi kasih sayang dengan adik beradik lain..so salah ibu mengandung lah ni?

untungnya bayi yang di lahirkan dalam keluarga yang kaya raya..dapat apa yang diinginkan hanya dengan sekali minta..keperluan hidup yang sempurna dan kesenangan hidup yang mewah..

tapi..ada tapinya..sempurnakah mereka yang kaya itu..terlalu banyak kah kelemahan si miskin tersebut?? alahai cik ross..awak ni..fikir ikut perasaan la pulak...

sebenarnya, setiap perkara tu ada pro dan kontranya..kenapa na compare L.I.F.E kita ngan orang lain..bila kita rasa senang- ada orang lagi senang dari kta..bila kita rasa susah- sesungguhnya lebih ramai yang hidupnya susah dari kita..jangan menyesali takdir..ubah life kita dengan usaha kita sendiri...

itu ke maksudnye..nasib vs takdir..bukan ke itu 2 benda yang sama??..mungkin sama pada certain orang, mungkin 2 perkara yang sangat berbeza bagi orang lain...apa-apa pun, setiap nasib manusia ni dah tertulis sebelum kita lahir lagi..dalam keluarga apa yang akan kita di besarkan..dan sebagainya..

kalau nak berubah dan mengubah cara hidup famili kia,kita kena berusaha- cari jalan yang terbaik, yang di redhai ALLAH..berkat tu datangnye dari situ..parents-walaupun bila kita dah besar dan boleh pikir sendiri, sesungguhnye parents tu lebih mengetahui ttng hidup ni berbanding kita..biar mereka hidup di zaman yang berbeza dengan kita tapi sesungguhnya mereka lebih mengetahui dari kita..

dan aku rasa sangat bersalah bila aku ingat balik..kekadang aku pernah blame parents aku- kenapa tak nak sediakan life yang lebih comfort untuk kitorang 7 beradik ni..kenapa nak hidup jauh di kawasan yang jauh dari bandar..kenapa, kenapa dan kenapa...banyak betul yang aku tak puas hati..bila compare life aku dengan kawan-kawan yang aku jumpe- aku rasa life ni memang sangat tak adil...

tapi aku lupe satu perkara..demi tuhan..aku rasa rasa sangat tak tau di untung bila aku sedar betapa banyaknye effort yang telah parents aku lakukan demi nak membesarkan kami 7 beradik dari kecik sampai la dah besar panjang ni..dari tak reti bercakap sampai la dah pandai lawan cakap dorang sekarang ni...

ya Allah- banyaknye dosa aku kat dorang..sudi ke dorang maafkan aku?..kenapa mesti aku takpuas hati terhadap life aku..sedangkan ada ramai lagi yang lebih susah dari aku..hurm..manusia..selalu je luper..

ye..aku akan cube untuk capai impian aku sejak kecik lagi untuk- errr..perluke aku bagitau kat sini..tak pe..yang penting aku punye semangat baru...to my parents thanks for raising me dan x pernah abaikan pelajaran untuk kami 7 beradik...i'll try my best untuk senangkan life kamu berdua tanpa kamu perlu fikirkan masalah yang sudah tak perlu kamu fikirkan di usia ini..

wish me luck..

kerja oh kerja~

0 comments: