Tuesday, January 17, 2012

aku khayal bila menonton ikan di foreng dalam minyak panas yang melimpah ruah

lagi-lagi waktu itu adalah tengah hari dan lokasi kuali yang sedang menggoreng tu betul-betul kat sebelah pintu yang terbuka luas..membenarkan sinaran cahaya matahari terik masuk menyuluh permukaan kuali..perasaan tengok ikan yang tenggelam dalam minyak yang membuak-buak seperti buih itu sangat asyik..

terlalu nostalik..tak dapat digambarkan dengan kata-kata..dengan aroma dia yang superb..xkesahlah ikan apa yang di goreng...asal di lumur dengan kunyit dan garam memang dah cukup menghiburkan deria bau ni..

dulu masa aku kecik-kecik memang bau ikan goreng paling kerap menusuk lubang hidung ni terbawa sampai ke paru-paru..setiap kali jengah dapur mesti time mak aku tengah goreng ikan..asal jengah dapur je mak tengah goreng ikan..asal mak goreng ikan je aku jengah dapur...pastu terus kena halau sebab buat kecah kat dapur...

tadi bila tengok kak ina goreng ikan, tetiba rasa khayal yang tak terbendung..sampai dia pelik kenapa aku duk tenung ikan dalam kuali tu lama-lama..dia tak tau yang aku rindu kat perasaan dulu-dulu..ah...nostalgiknyee...

.....

2 comments:

Anonymous said...

gler lama x bca blog kamu.....
hihihi....ros..exceli aku tgah wat slah 1 menda yang kita rsa sama2 nk wat dlu masa study..tpi x kesampaian....
men gitar.....huhuu
-amal-

r.o.x.e said...

aku pun penah try gak main gitar tuh..tapi jari jemari aku ni terlalu comel lote sampai x sampai nak tekan tali gitar tersebut..

aku maukan tok guru untuk blaja gitar balik..hoho..