Wednesday, June 22, 2011

kerja gila yang tak bergaji..


Ini,ini..ini memang kerja gila..

Seumur hidup aku memang banyak benda gila yang aku buat semata-mata nak hilangkan bosan atau untuk puaskan hati sendiri..sebab utama ia di gelar kerja gila adalah kerana kebiasaannya perkara-perkara yang aku buat tu adalah bakal mengundang bahaya dan kebinasaan pada diri aku kalau tersilap langkah atau kalau nasib tak baik..

Contoh kerja gila a.k.a benda bangang yang aku selalu buat ialah jalan kaki sorang-sorang malam-malam masa study dulu..balik dari kelas malam ke, melawat bilik member yang kat hujung dunia ke, aku memang selalu jalan sorang-sorang malam-malam..satu sebab aku aku tak suka tunggu bas, naik bas, apetah lagi berhimpit dalam bas..

Kadang tu memang dah lewat malam, bas pun dah berhenti beroperasi, so memang tak ada reason la untuk aku naik bas..member aku selalu bising sebab sikap bangang berani tak bertempat aku tu..tapi aku selalu buat muka bangang je, sebab aku memang bangang pun dalam hal-hal sebegini..

 Dulu masa satu u kecah dengan kes kehadiran orang minyak yang ditemui di sekitar u, menurut sumber yang entah boleh caye ke tak, yang mana students lain prefer stay diam-diam dalam blok, dan yang rumahnya dekat lebih suka balik rumah, aku pulak dengan selamba tenang lepak kat kedai makan berdua je dengan pikah sampai pepagi buta..pastu balik jalan kaki sorang sorang cross traffic light, cross padang kawat yang besar tu tanpa peduli keselamatam aku masa tu..

Bangang tak bangang aku ni..

Dan banyak lagi lah kisah mengenai keberanian tak bertempat yang bakal memudaratkan aku jika sikap aku ini berterusan..

Dan kali ni, di usia aku yang sepatutnya dah boleh berfikir secara bijak pandai, sekali lagi aku mengulangi perbuatan yang membahayakan itu..

Simply put, aku meng’experience’kan perasaan menjadi gelandangan yang sejati..dan setelah aku merasai pengalaman lebih 12 jam bergelandangan, aku dah rasa cukup terkesan dan amatlah bersimpati dengan orang-orang yang hidup bergelandangan yang pernah menjadi perhatian  media massa satu ketika dulu …

Ceh, ayat dah macam ape da..

Tapi overall yang paling tak boleh blah adalah masa kereta polis peronda follow betul-betul belakang aku tatkala aku tengah jalan dalam pukul 1 pagi lebih dan suruh aku berhenti untuk di soal siasat…dengan lancar dan konfiden je kepala otak aku ni twist fact sampai berjaya buat pakcik pakcik polis tu percaya apa yang 
 aku cakap..dengan erti kata lainnya- white lies..

Ye..semalam adalah hari menipu sedunia untuk aku..ramai giler orang aku tipu atas situasi aku semalam..sorry enchik-enchik sekalian yang sangat peduli akan diri ku..Cuma aku je yang tak sayang diri aku kot sebab buat benda macam ni kat diri aku sendiri..ikut perasaan sangat..

Lepas tu dengan tidurnya ditemani dengan irama dengungan nyamuk di kedua belah telinga bersama urutan mesra muncung sinyamuk, memang terbaiklah..berguling-guling aku di buatnya menahan gatal darah ku disedut..bongoks punya nyamuk..

Maka start dari semalam, rival aku selain dari amal adalah semua jenis nyamuk kat dunia ni yang suka ambil kesempatan menghirup darah suci aku tanpa rela itu..walau pada hakikatnya aku memang tak suka tahap gaban kat nyamuk sejal dulu lagi..

Akibatnya, belum pukul 5 lagi aku dah terjaga, padahal masuk  tidur dalam pukul 2 gitu..sure mengantok arini..what to do..aku ingat kan aku akan Berjaya untuk tak tidur langsung hari ni bila aku decided untuk amek  nescafe semalam..ternyata aku salah..aku memang tak boleh kalau tak tido..

So, for those gelandangan out there yang dah bergelandangan sekian lama, anda memang tabah..aku yang bergelandang tak sampai sehari pun dah serabut bagai, apatah lagi anda yang bertahun-tahun..
Perkara ini membuatkan aku rasa betapa bertuahnya kita bila ada shelter untuk berlindung walau kau ada housemate yang freaky dan haram jadah yang kau langsung tak boleh duduk satu space dengan dia even nak bernafas guna udara yang sama pun kau tak sudi,.yang penting ada tempat berlindung..

So, adik-adik, jangan lari dari rumah tanpa hala tuju ye..dan jangan jalan sorang-sorang di malam buta..nasib baik yang aku kena soal siasat dengan polis peronda- polis bantuan kot, dari kena sergah dengan penjahat tanpa belas..kalau tak-tak berani aku nak imagine derr..

Owh, ceritanya banyak lagi sebenarnya..Cuma jari aku malas nak menaip..setakat sini saja dulu..dan cik 
 rosmaizam, please don’t freak out bila anda tahu di mana keberadaan diriku pada 21 jun 2011 hingga pagi 22 jun 2011..yang penting saya selamat..ok?..(dan diriku memang tak plan pun untuk memberitahu anda mengenai kisah sengal ini)..hahah~

1 comments:

akki said...

oit!!!!!!!!!!!!gilak!!!!!!!!!!!!kau pasti lena story seglanya later!!!!!!!!!!!!