Wednesday, August 11, 2010

mau lari..

off  hari ni..tak keja..
first day puasa..
bangun pukul 5 suku, bersahur..sorang-sorang..kak su pun bangun, pastu dia geleng-geleng kepala dengan muka kecewa..sedih la tu..tak ada rezeki nak celebrate first day ramadhan..

entah kenapa aku rasa sayu juge..suis kettle elektrik yang kaler putih tu aku tekan..air semalam, panas kan ajelah..malas nak tambah air baru..milo 3 in 1 dituang dalam mug..sambil tunggu air masak tuna dari peti ais dikeluarkan..dua keping roti gardenia yang dibuang tepinya disapu dengan tuna mayonis pedas..tak ada lah pedas mana..

makan-makan, minum-minum, air milo yang secawan tu pun tak habis..simpan saja dalam peti ais..boleh buat buka karang..lepastu tutup lampu, sambung tido balik..

entah kenapa ramadhan kali ni rasa sayu sangat..entah..mungkin tercompare dengan ramadhan tahun lepas..at least ada orang untuk bersahur bersama..berbuka bersama..walau masa tu kehidupan rasa perit yang amat..tapi dengan kehadiran orang disisi boleh membawa kebahagiaan..

dulu duduk serumah dengan kejam, kerja kat jusco, tensen, benci, boring, tapi kejam ada..boleh cerita segala bagai rasa..sekarang nak cerita apa kat sesiapa pun dah tak reti..tak pandai nak mengolah cerita..sekarang masing-masing pun busy..walau aku tak busy mana, tapi still nampak busy..

sekarang ni...ntah la..dalam tidor pun boleh mimpi tempat kerja..rasa macam  kena hauunted pun ada..siapa kata kerja aku ni boleh relek bila balik rumah..siap terbawak dalam mimpi pun ada...scary sungguh..

pukul 6 lbey dengar bunyi bising-bising..bunyi orang bukak periuk nasi dan plastik roti..dengar-dengar juga nama aku di sebut-sebut..biah tanya kak su kenapa aku cuti arini..sebab aku off day la arini..suara dia kedengaran cemburu..tapi perluke kau cemburu pada aku yang off day ari ni sedangkan kau fixed setiap ahad dab sabtu adalah off day...aku lagi jeles kat korang sebenarnya...

spontan aku cakap camni, "oi, orang sahur pukul 5 lbey la bukan pukul 6 lbey,"..pastu aku dengar diorang tergelak sambil membalas sesuatu kepada aku..ntah..tak jelas, sebab sebenarnya aku memang tengah mamai yang amat masa tu..

dekat pukul 7 aku bangun..tak shenunuh kan..patut takyah tido lepas sahur tadi..buat la apa yang patut..tapi nak buat macammana, tuntutan mata ni lain macam sangat hari ni..lepas subuh aku terus jammed nak buat apa..laundry, cleaning..pastu, jammed lagi sekali..tengah-tengah tengok tv sekali lagi aku terlelap..

dapat pulak mesej bunyi gini dari team leader,

'salam.slamat menjalani ibadah pose.start sok semasa jd level 1sila isi EXIT POOL TRACKER masing2 stp ari.soon u all will be back up ATT.tq..'

sumpah sepatah haram aku tak paham ayat dia..nak balas balik, comfirmcomfirm dia takkan balas..jadi aku berbalas mesej dengan zai..dibukak pulak cerita yang elaun akan dipotong kalau tak achieve performance..aku dah, what the what??..kenapa teruk sangat ni?..kerja dah la makin banyak..sibuk suruh promote cd, kena mintak rating dan segala bagai lagi..pastu kalau tak achieve kena potong elaun pulak..

selamba je nak pinda-pinda kontrak..pastu kalau tak setuju nak buat macammana?..resign?..zai macam dah bulat, macam dah nekad..abis kontrak dia nak angkat kaki..aku tak tau macammana nak pujuk dia lagi..sedangkan ati aku sendiri ni pun dah tak terpujuk..

kalau zai pergi- aku sorang..saat tu hati aku rasa sebak semacam..entah..aku dengan zai tak de la rapat mana pun..xde pun pernah cerita heart to heart story..tapi sepanjang sebulan lebih ni aku rapat dengan dia..basicly pasal kerja..kalau dia takde, haish..xready lagi la...

bertambah sayu aku di pagi 1 ramadhan ni..lagi sayu bila zai kata kesian kat team leader..kalau dia kesian aku lagi kesian..sebab kitorang, cik tl kitorang tu pun x achieve performance dia gak..itu mungkin aku tak perlu pikir..tapi dalam banyak-banyak orang kat tempat kerja aku tu cuma 2 orang je yang aku boleh rely- satu si zai, dan satu lagi cik tl aku tu..

walau pun perangai tl aku tu ada sikit ignorant (bak kata ahli group aku), tapi bekerja dengan dia senang..tak banyak soal..ikut cakap dia, everything ok..maksud aku bukan ikut membabi buta..selagi ok, ikut saja la..xde masalah pun..

entahla..bila hati rasa kosong sangat, aku try buat benda yang menenagkan jiwa, tapi tetap tak tenang..last-last aku sampai kat sini..dalam cc hampir 2 jam aku kat sini..usha2 life orang lain..cuba compare dengan diri sendiri...tak banyak beza..masing-masing ada masalah sendiri, masalah dunia, masalah peribadi...

cumanya, aku tak reti nak luah pada siapa..tak nak bebankan kepala otak orang lain dengan masalah seciput ni..jadinya..disinilah tempat aku meluah rasa..hurm..

entahla..orang kata bulan puasa ni kena banyak sabar..memang kena banyak sabar, tak sampai satu hari puasa dah banyak dugaan dan cabaran terbentang depan mata..tak tahulah sampai bila aku boleh bertahan..harap sangat mampu bertahan..tak tahu dah berapa gelen air mata tumpah dari pagi tadi..sayu, syahdu, sebak, sedih..segala macam perasaan s yang datang..

tambah-tmabah dengan rumah kat kampung lagi..hurm..mengeluh lagi..mau lari...

2 comments:

akki said...

cir rose...
jgn lari nnt penat aku kejar!
chiayok2!!!
oit ni nak marah ni cam aku x de je nak story ek???
hahaha...wei nnt buka sesama!!!

r.o.x.e said...

belah!!
aku msg ajak kuar x nak balas..
malas aku..
huhu..