Saturday, December 10, 2011

baru aku perasan..bila aku recall balik, setiap kali aku bercerita aku akan miss out important point..jalan cerita semua ada..penghayatan ada, cuma point penting yang akan bagi special effect pada sesuatu cerita tu aku akan tertinggal..dengan kata lain, sengaja tinggal..

ambil contoh..

contohnya kucing hilang..aku cerita balik macammana aku jumpa kucing tu..macam mana aku panjat tangga dari tingkat satu sampai tingkat 5,pusing keliling floor sambil menyeru nama kucing tu...cari-cari dan cari..akhirnya aku jumpa dia kat certain location..aku cerita kat mana aku jumpa, macam mana keadaan kucing tu, reaksi muka kucing tu, dan sebagainya..

lepas tu aku cerita, aku terus mandikan kucing tu, macam mana keadaan kucing tu, ada luka ke, apa dia buat lepas mandi dan sebagainya...lepas tu habis...

tapi aku tak cerita macammana keadaan aku masa tengah cari kucing tu macam mana..aku tak cerita apa perasaan aku bila jumpa dia balik..aku tak cerita betapa koreanya air mata aku berjurai bila aku strat jumpa budak kucing tu sampai lah selesai kucing tu mandi dan terus tertidur...aku tertinggal point tu untuk di cerita kan...

itu contoh je..

sebab bila aku recall balik..setiap cerita yang aku ceritakan, mesti ada satu point paling penting untuk di sampaikan kepada orang yang mendengar dah tertinggal..akibatnya, pendengar tu cuma faham satu cerita je..on the other side, kalau aku tambah point tu dia akan jadi satu konflik lain pulak..aku cuma ceritakan proses..tapi dari sudut perasaan akan tertinggal secara automatik...

maksudnya aku bukan pencerita yang baik...hurm..bukan aku sengaja..sebab aku dah terbiasa jadi pendengar yang baik, aku dah lupa macam mana nak jadi pencerita yang baik...ah..kerugian di situ....

0 comments: