Thursday, October 20, 2011

your last 3 months in life...

satu hari, masa tu dalam kereta, tiba-tiba kakak aku tanya satu soalan cepu mas..yang buat aku ambil masa dekat setengah minit untuk digest balik soalan tersebut..

dia tanya, kalau kau ada 3 bulan je lagi untuk hidup, apa yang kau nak buat?

masa tu aku tak boleh berfikir..bukan sebab terkedu ke apa..cumanya aku tak pernah terfikir pun tentang benda benda macam ni..setelah ambil masa yang agak panjang, aku bagi jawapan yang mengarut kat dia..aku cakap aku nak travel satu dunia selama 3 bulan tu..tengok culture orang, jalan-jalan cari pasal, dan buat apa yang aku suka..

then dia tanya, kau ada duit nak buat macam tu?

aku lantas terdiam..ye, financial aku memang tak kukuh lagi..mana boleh nak buat semua benda di atas tu..lagi pun itu soalan on the spot..serius tak pernah terfikir..tapi tak ada lah pulak aku tanya balik kat akak aku apa yang dia nak buat kalau jangka hayat dia cuma tinggal 3 bulan je lagi..

dan perbualan tu terus mati kat situ..aku tak pernah fikirkan lagi perkara tu sehinggalah ke hari ni..

tapi tadi tiba-tiba, soalan tu bermain main kat kepala otak aku ni..what if, tiba-tiba life aku memang di takdirkan tinggal 3 bulan je lagi?..apa yang akan aku lakukan dalam tempoh tersebut?

dan kali ni, jawapan aku sangat berbeza dengan jawapan yang aku bagi kat kakak aku dulu..kali ni mungkin lebih releven...tanpa berfikir panjang, tiba-tiba jawapan terlintas di kepala..tanpa perbelanjaan wang yang besar untuk aku ke sana ke mari mengembara ke negara orang...bagi orang lain jawapan aku ni mungkin lame ass, atau pun pathetic, atau what-so-ever, tapi aku rasa ini yang aku inginkan untuk sisa-sisa 3 bulan terakhir dalam hidup aku..

ok, tolong jangan cakap aku kesian, atau buat bunyi awwww dan sewaktu dengannya..sebab aku malu..hehe..

aku nak habiskan last 3 months aku dalam hidup aku dengan bercinta..

ye, bercinta dengan orang , in the normal way..aku nak buat semua benda yang orang bercinta boleh buat..aku nak experience sendiri benda-benda yang selalu aku tengok dalam cerita-cerita dan dari buku-buku yang aku baca..

nak rasa sendiri perasaan tengok movie selain dengan kawan atau family, tengok bola sama-sama dengan kawan-kawan dia yang lain walau aku bukan kaki bola, piknik di air terjun, jalan-jalan kat tepi pantai petang-petang, panjat gunung sama-sama, main-main kat fun fair, shopping kat down town,dan banyak banyak banyak banyak gila lagi...

dengan siapa?..dengan orang yang aku suka dan dia tak suka aku sangat..kenapa?..easy..bila habis tempoh 3 bulan itu, dia dengan mudah dapat melupakan aku tanpa rasa sebarang sakit di jiwa..one sided love pun rasanya tak de masalah kot untuk aku..asalkann aku dapat layanan yang sepatutnya dan dapat rasa feeling yang orang lain rasa sebelum ni..

at least aku dapat rasa feeling bercinta for once in my life..kan?

bercinta dengan Tuhan sudah pasti pada waktu tu..

so, what is your wish?

2 comments:

Unknown said...

oh mg...aku pon xpenah wat bnyak lgi senarai yg ang nk tu..amazing...huhuhu..terppengaruh nga summer love ke???hahahha

r.o.x.e said...

haha..kepala otak tengah tak betul..

doesn't really mean it..hah!