Tuesday, April 17, 2018

Stwess day.

Zaman blogging dah ditelan zaman. Dan sebab itu jugalah aku kembali ke sini. Tapi ada juga yang still view post aku. Aku tak tahu siapa, tapi pada siapa yang sudi membaca tu- wah banyaknya masa kau. Aku terharu.

Anyway.

Aku stress. Medium untuk aku lepaskan stress dah kembali kepada aktiviti mengetuk-ngetuk keyboard sambil kelihatan seperti sedang tekun bekerja di waktu bekerja. Ya, disebabkan aku stres di waktu kerja dan disebabkan oleh kerja maka aku tak ada idea lain untuk melampiaskan kestressan aku ke mana-mana setakat ini.

I'm done with stress eating. Aku gain more than 20 kg because of stress eating dan nak turunkan balik ke saiz asal susahnya bukan main.Rindu betul zaman-zaman orang panggil aku cikeding dulu.

Oh ya, stress pasal kerja.

Bukan isu besar tapi benda kecil yang ditimbulkan oleh orang yang aku tak gemar, maka dia jadi besarrrr betul dalam kepala otak aku ni.

Scene 1.

A: Terus terang saya cakap, saya malas betul nak buka attachment dekat email tu. Boleh tak kita tulis terus dekat bawah ke so that tak payah buka attachment?
Me: So nak buat karangan kat dalam emel? Telenovela? Cerpen? Cerjang? Novel?

Tidak. Aku tak jawab macam tu. Aku cuma mengiyakan sambil angguk kepala sambil dalam kepala aku dah fikir, kenapa aku kena cater untuk orang pemalas macam kau? Dan kau? Kenapa aku yang kena mudahkan kerja untuk orang yang mengaku malas nak buka attachment macam kau. Susah ya nak buka attachment?

Ye, aku tak faham kesukaran kau sebab aku memang bekerja guna PC, tidak secanggih orang lain yang boleh bekerja guna smart phone saja. Tapi come on la, yang tukang karang email tu nanti aku. Yang tukang hantar emailnya tu nanti aku juga. Pakai nama email aku. Bukan email engkau. Aku pun kerja bukan setahun dua, kenapa kau treat aku, suruh aku buat kerja tadika punya student boleh buat lagi elok?

Itu satu.

Nak benda siap cepat. Tapi kalau kau sendiri bagi input lambat, lepas tu aku bagi draf minta kau semak sampai kesudah tak ada respon. Alih-alih hujung minggu aku kau kacau suruh buat itu ini. Aku tak payah ada weekend ke? Kenapa etika kerja kau macam baru kerja seminggu dua tiba-tiba naik jawatan jadi CEO?

Aku stress sebab dia bukan bos aku. Aku faham dia baru, tapi kalau baru tu buat cara baru. Minta advice, tanya kalau tak tahu. Oh lupa, dia ada tanya ada minta advice tapi bila kita bagitau jawapan bagi advice tak nak terima pula. Nak buat cara dia sendiri. Lepas tu menyusahkan orang. Kalau guideline dengan SOP pun tak boleh beza payahlah gini.

Time tak ada kerja dulu sanggup je ye nak buat apa saja. Ni bila baru dapat kena buat kerja dengan orang mengarut sikit dah stress. Haha.

Kalau ikutkan ada banyak lagi scene yang aku nak ceritakan, tapi since stress aku dah makin kurang dan mood bawang aku dah makin jauh. Maka, good bye lah untuk hari ini. Sekian.

0 comments: